Nykyään oikeastaan kuka tahansa voi olla yrittäjä. Oman verkkokaupan voi pistää pystyyn jopa minuuteissa ilman sen kummempaa tietokoneosaamista ja ilman aavistustakaan siitä, millainen bisnesmaailma pohjimmiltaan on. Netissä on helppo myydä mitä tahansa ruoasta käsitöihin tai jälleenmyyntituotteisiin, ja oman verkkokaupan perustamisen helppous lyökin monet alussa ällikällä. Moni kuvittelee, että online-kaupankäynti on helppoa ja että oman verkkokaupan avaaminen on avain ikuiseen onneen ja suuriin rahavirtoihin. Tämä ei kuitenkaan voisi olla kauempana totuudesta. Asioilla on nimittäin aina kaksi puolta, ja niin on tässäkin tapauksessa.
Nettiyrittäminen on armotonta
Siinä missä oman verkkokaupan perustaminen ja julkaiseminen on niin helppoa, että se käy sinulta vain minuuteissa, on se aivan yhtä helppoa aivan jokaiselle muullekin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että avatessasi oman verkkokaupan sinut ikään kuin heitetään keskelle avomerta ilman pelastusrengasta ja sinun oletetaan voivan pysyä pinnalla ilman minkäänlaista apua. Jippo on se, että meressä on satoja miljoonia muitakin samanlaisia pinnalla pysymistä toivovia yrittäjiä, jotka ovat valmiina upottamaan sinut pysyäkseen itse pinnalla hetken pidempään. Toisin sanoen verkossa on satoja miljoonia verkkokauppoja, joista monet todennäköisesti myyvät samoja tuotteita tai palveluita kuin sinäkin. Lisäksi jokainen näistä kamppailee pysyäkseen pinnalla ja saadakseen asiakkaat valitsemaan juuri heidät. Peli on armotonta ja sen voittamiseen on vain yksi keino: tehokas markkinointi.
Jotta yrityksesi voi menestyä, on sinun luonnollisesti saatava itsellesi asiakkaita. On syytä muistaa, että jokainen asiakas on oikea ihminen. Kannattaa siis lähestyä asiaa mahdollisimman ihmisläheiseltä kantilta sen sijaan, että ajattelisit asiakkaita vain numeroina ja kassavirtana.
Asiakkaat on kuitenkin aivan ensimmäiseksi saatava luoksesi. Yksikään asiakas ei tule löytämään tietään verkkokauppaasi itse, ellei tiedä sen olemassaolosta. Vaikka myisit maailman parhaita tuotteita maailman parhaaseen hintaan, et saisi yhtäkään myytyä ellei sinulla olisi yhtäkään asiakasta. Juuri siksi kannattaa heti yrityksen perustamisen alkuvaiheessa luoda mahdollisimman kattava strategia siihen, kuinka saat yrityksen markkinoinnin hoidettua tehokkaasti. Mikäli sinulla ei itselläsi ole yhtään aikaisempaa kokemusta markkinoinnista, voi olla varsin kannattavaa palkata hommaan asiantuntevaa apua.