Netti jyrää ostopaikkana ja monet kivijalkaliikkeet ovatkin suorastaan ahdingossa, elleivät jo ole menneet konkurssiin ja lopettaneet toimintaansa. Netistä ostamisessa on monia sellaisia asioita, joiden kanssa kivijalkaliikkeiden on vaikea kilpailla. Lisäksi netti on oivallinen kohde markkinoida erilaisia ostosmahdollisuuksia. Tässäkin suhteessa netti on itse asiassa täysin ylivertainen moneen muuhun markkinointikanavaan verrattuna.
Verkkokauppojen ylivoima
Verkkokauppojen ylivoima selittyy monella eri syyllä. Ensinnäkin shoppailu verkkokaupoissa on ajasta ja paikasta riippumatonta toimintaa, sillä nämä kaupat ovat auki 24/7, toisin kuin moni kivijalkaliike. Itse asiassa vain harva kivijalkaliike pystyy samaan jo siitäkään syystä, että työntekijöiden palkkaaminen yö- tai sunnuntaityöhön on kallista.
Toinen syy on Verkkokauppaostosten lyömätön hinta. Usein verkkokaupat pystyvät tarjoamaan asiakkailleen niin hyvät hinnat, että kivijalkaliikkeiden on vaikea kilpailla niiden kanssa. Asiakkaat yleensä toivovat saavansa rahoilleen parasta mahdollista vastinetta, joten edulliset hinnat ovat hyvä houkutin. Lisäksi netissä asiakkaat pystyvät etsimään ja vertailemaan lyhyessä ajassa useiden liikkeiden valikoimia, mikä tekee shoppailusta entistäkin mutkattomampaa ja miellyttävämpää. Kaikki eivät halua esimerkiksi sovittaa vaatteita liikkeiden pienissä pukukopeissa tai yleensäkään raahautua shoppailemaan ihmismassojen keskelle. Kotona shoppailtaessa ostosten tekeminen ihmisjoukon keskellä sekä ahtaat pukukopit jäävät tyystin väliin ja ostopäätöksiä voi harkita kaikessa rauhassa kotona. Myös vaatteiden sovittaminen onnistuu kotona huomattavasti liikkeitä stressittömämmin ja helpommin.
Netti markkinointikanavana
Myös markkinointikanavana netti on lyömätön. Se tavoittaa kerralla suuren määrän ihmisiä, parhaimmillaan ympäri maailman. Netissä järjestettyjen markkinointitempausten hinta-laatusuhde on yleensä hyvä ja ne noudattavat myös vihreän toimiston periaatteita, sillä netissä järjestettävät mainoskampanjat eivät vaadi paperia. Näin mainossanoma kulkee nopeasti potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa ja saavuttaa kerralla suuren määrän ostohalukkaita henkilöitä. Näinpä hakukonemarkkinointi säästää paljon luontoa sekä tavoittaa tehokkaammin esimerkiksi jalkapallofanin tiedonjanon liittyen Suomi em 2020 -menestykseen tai parhaiden vedonlyöntibonusten löytymiseen. Toinen esimerkki somemarkkinointi on juuri nyt päivän sana, mutta myöskään toisinaan hieman vanhanaikaiseksi miellettyä sähköpostimarkkinointia ei kannata aliarvioida.
Parhaimmillaan nettimarkkinointi on kuin viidakkorumpu, joka rummuttaa mainostajan haluamaa sanomaa aina vain uusille potentiaalisille asiakkaille. Jos vielä koko kauppatapahtuma tapahtuu alusta loppuun netissä, on kauppojen syntymiselle hyvät edellytykset. Netin ylivoima niin ostotapahtumien kuin markkinoinninkin saralla kuvaa hyvin hektistä aikakauttamme, jossa asiakkaat ovat tottuneet olemaan kuninkaita ja saamaan haluamansa tässä ja nyt.