Verkkokauppoja piisaa maailmalla lukematon määrä. Tietotekniikan kehittyminen on tehnyt verkkokaupan perustamisesta helppoa, joten yrittäjiä alalla riittää valtavasti. Nykyään monet verkkokaupat operoivat drop-shipping-periaatteella, jolloin verkkokauppa ostaa myymänsä tuotteen toisesta kaupasta ja postittaa sen suoraan asiakkaalle. Näin monet verkkokaupat eivät omista edes inventaariota, mikä on lisännyt kilpailua vain entisestään. Kovan kilpailun takia, markkinointi ja muista verkkokaupoista erottuminen on erityisen tärkeää. Tässä artikkelissa kerromme kautta aikojen erikoisemmista markkinointitempauksista, joita verkkokaupat ovat järjestäneet. Kenties voit saada omalle kaupallesi ideoita markkinoinnin toteuttamiseen, vaikka et aivan yhtä villejä tempauksia järjestäisikään!

Alibaban perustajan lukuisat tempaukset

Alibaba on jättimäinen kiinalainen verkkokauppayritys, joka hallitsee alibaban lisäksi AliExpress-verkkokauppa-alustaa. Yrityksen liikevaihto on lähennellyt kymmentä miljardia dollaria vuodessa ja sillä on yli 60 tuhatta työntekijää, joista suurin osa on Kiinassa. Yrityksen perustaja on entinen englanninkielen opettaja Jack Ma, joka on tunnettu eksentrisestä käytöksestään, joka on tuonut yritykselle paljon julkisuutta. Jack Ma on nykyään yksi maailman rikkaimmista miehistä ja hän on siirtynyt Ali Baban johdosta sivuun muutama kuukausi sitten.

Jack Ma on vuosien saatossa ollut monessa julkisuustempussa mukana. Ma rakastaa esiintymistä ja poikkeuksellisesti hän nousi lavalle sijoittajien tapaamisessa, vaikka yleensä kyseiset tapahtumat ovat hyvin hillittyjä. Ma, joka rakastaa karaokea, esiintyi lavalla nahkaan, aurinkolaseihin ja peruukkiin pukeutuneena laulaen You Are So Beautiful -kappaleen. Ma nousi lavalle Disneyn Leijona Kuninkaan kappaleen soidessa.

Man esiintymiset ovat tulleet myös tutuksi Ali Baban työntekijöille, sillä hän on vihkinyt monia yrityksen työntekijöitä aviopareiksi seremonioissa. Miehen televisiohaastattelut eivät myöskään noudata tavallista toimitusjohtajan kaavaa, sillä hän esimerkiksi teki korteilla taikatemppuja CBS-kanavan haastattelussa. Ma on itse sanonut nauttivansa julkisuudessa ja työntekijöilleen esiintymisestä ja uskoo sen luovan ilmapiiriä työpaikalle, jossa on parempi työskennellä. Epäilemättä julkisuus on tuonut myös merkittävästi ilmaista mainostusta Aasian verkkokauppajätille.

Amazonin drooni-tempaus

Yhdysvaltalainen verkkokauppajätti Amazon ei yleensä ole erityisen räiskyvä mainontatyyliltään ja sen perustaja Jeff Bezos on erittäin hillitty johtaja, etenkin jos verrataan Jack Mahan. Amazon onnistui kuitenkin markkinointitempauksessaan 2013 droonillaan. Bezos sanoi 60 Minutes -ohjelman osiossa, että tulevaisuudessa Amazon kuljettaisi ostoksia ilmassa lennätettävillä drooneilla. Tapaus herätti merkittävästi huomioita lehdistössä sekä sosiaalisessa mediassa.

Amazon julkaisi myös videoita, joissa yrityksen drooni lennättää paketteja kohteisiin. Vaikka Bezoksen tapa mainita droonit tuntui ohjelmassa hyvin luonnolliselta, markkinointianalyytikot arvioivat koko julkistuksen olleen tarkkaan suunniteltu siten, että Amazon keräisi mahdollisimman paljon ilmaista huomiota. Lisäksi monet sosiaalisen median vaikuttajat etenkin Twitterissä viestittivät paljon julkistukseen liittyen ja on hyvin mahdollista, että heidän osallisuutensa julkaisun räjähdysmäiseen leviämiseen somessa oli osittain maksettua.

Tapaus herätti paljon keskustelua drooneista. Kaikki mielipiteet eivät suinkaan olleet suosiollisia niitä kohtaan, mutta joka tapauksessa, keskustelu suuntaan tai toiseen oli ilmaista mainostusta Amazonille, joka onnistui kiillottamaan kuvaansa entisestään innovatiivisena verkkokauppana, joka hallitsee erinomaisesti logistiikan myös tulevaisuudessa.

Half.com osti kaupungin

Half.com oli verkkokauppa, joka keskittyi myymään tuotteita usein merkittävillä alennuksilla. Half.com keskittyi etenkin kirjoihin, musiikkiin, elokuviin ja peleihin. Parhaiten Half.com kuitenkin muistetaan huimasta julkisuusstuntista, sillä Half.com maksoi pienelle kaupungille Yhdysvaltojen Oregonissa, jotta se vaihtaisi nimensä vuoden ajaksi Half.com-nimiseksi vuonna 1999. Yritys tarjosi kaupungille satatuhatta yhdysvaltain dollaria. Tämän seurauksena, Half.com sai merkittävästi maailmanlaajuista huomiota. Stuntti todennäköisesti kannatti, sillä verkkokauppajätti eBay osti Half.com-verkkokaupan 300 miljoonalla dollarilla. Yritys toimi kuuluisan eBayn alaisuudessa aina vuoteen 2017 asti.

Zalandon kolmen päivän festivaali

Saksalainen verkkovaatekauppa Zalando on kasvanut yhdeksi merkittävimmistä verkkokaupoista lyhyen ajan sisällä ja sitä voidaan pitää tärkeimpänä yksistään vaatteisiin keskittyneistä verkkokaupoista. Zalandon markkinointi on eritoten pohjannut kohdennettuun markkinointiin, jossa yritys on erityisesti hyödyntänyt asiakkaistaan saatua big dataa.

Zalando kuitenkin järjesti myös hieman omalaatuisemman tempauksen kolmipäiväisen festivaalin muodossa, joka oli yhdistelmä markkinointia ja kokemuksia. Tapahtuma oli suuri ja koostui monesta eri osa-alueesta, kuten musiikkiesityksistä ja keskustelupaneeleista. Tapahtuma ei ollut ilmainen, mutta lipputulot eivät mitenkään riittäneet kattamaan kuluja ja Zalando sanoikin tapahtuman olleen ennemminkin sijoitus orgaaniseen markkinointiin. Tapahtumaa myös streamattiin livenä aktiivisesti, joten Zalando pyrki ottamaan siitä kaiken irti niin fyysisessä todellisuudessa kuin verkossakin.