Jos olet tuore yrittäjä, jolla ei vielä juurikaan ole myyntiä ja joka kaipaa näkyvyyttä, tai vaihtoehtoisesti alan vanhempi tekijä, jonka myynti on kuihtumassa kokoon ja kaipaisi pientä piristysruisketta, on tehokas markkinointikampanja kaikkein paras keino saada myynti jyrkkään kasvuun. Yllättävän pienillä teoilla voi olla yllättävän suuri vaikutus, ja markkinoinnilla pyritäänkin vaikuttamaan juuri heihin, joista yrityksesi tuotot loppujen lopuksi koostuvat: ihmisiin.

Mitä kaikkia markkinoinnin keinoja sitten on olemassa? Keinoja markkinointiin on itse asiassa useampia kuin edes arvaatkaan. Se, mitä on mahdollisimman tehokas markkinointi yrityksille, riippuu hyvinkin pitkälti siitä, millainen yritys on kyseessä. Toimitko vain paikallisesti vai maailmanlaajuisesti? Tarjoatko palvelua tai tavaraa? Minkä ikäistä kohdeyleisösi on? Lue alta vinkit erilaisiin markkinointikeinoihin ja valitse yrityksesi käyttöön parhaat – tai vaikka kaikki!

Hyviä ja tehokkaita markkinointikeinoja

  • Tapahtumat ja messut

Erilaisiin tapahtumiin ja messuille osallistuminen on yllättävän tehokas keino markkinoida yrityksen toimia tänäkin päivänä. Messuja ja tapahtumia on olemassa laidasta laitaan ja aivan jokaiselle yritykselle löytyvät sellaiset, joilla sen palveluita voidaan markkinoida mahdollisimman tehokkaasti joko kuluttajille tai muille palvelua tarvitseville yrittäjille.

  • Sosiaalinen media

Modernin ajan ehdottomasti tehokkain ja edullisin tapa markkinoida niin maailmanlaajuisesti kuin paikallisestikin on sosiaalinen media. Sen avulla levität viestisi nopeasti ja tehokkaasti kaikille kohderyhmäsi jäsenille, jotka sosiaalisen median algoritmi kätevästi erottelee ja joille se ohjaa mainokset kohdennetusti esimerkiksi mielenkiinnonkohteiden mukaan.

  • Sanomalehtimainos

Oletko paikallinen tekijä, jonka kohderyhmää on kenties hieman vanhempi väestö? Tällöin ei välttämättä kannata keskittyä pelkästään sähköiseen markkinointiin vaan ottaa avuksi sanomalehtimainokset, jotka tavoittavat varmasti jokaisen talouden.

  • Printatut käyntikortit ja lehtiset

Kauniit ja visuaaliset käyntikortit ja lehtiset ovat helppo tapa jakaa informaatiota yrityksestäsi. Voit jakaa niitä esimerkiksi messuilla tai suoraan lähialueen postilaatikoihin. Käyntikortit säilyvät ihmisillä helposti jopa vuosia ja he voivat tarvittaessa ottaa sinuun yhteyttä pitkänkin ajan jälkeen.

  • Televisiomainos

Paikallinen televisiomainos voi olla yllättävänkin edullinen ja tehokas. Noin puolentoista tuhannen euron panostuksella voit saada asiakasvirran sellaiseen kasvuun, joka ei hetkessä lopu. Tämän lisäksi televisiomainos antaa yrityksestäsi menestyneen ja ammattimaisen kuvan.